Direktlänk till inlägg 20 augusti 2010

Impad

Av Anna - 20 augusti 2010 20:09

Idag vaknade lille killen kl fem och ville gå ut. Sen sov vi till lite över åtta,  Fiasko på min vänstra arm, Pyton bredvid mej till höger och "lille" Veto på rygg bredvid mej på huvudkudden   så mysigt det är att sova ihop hela "flocken".

På dan idag har det inte blitt så himla mycket gjort mer än det som är tvunget.

men några prommisar och lite träning med hundarna har det förståss iaf blivit. Skördetröskan står ju still efter allt "varje-dag-skvättande", men idag har det varit uppehåll med sol och blåst så kanskekanske kan den startas upp igen i morgon.


Idag när jag skulle börja i lagårn hade två kor inte kommit in. Jag tog med mej Veto och gick ut i hagen för att se hur han skulle bete sej när vi skulle driva hem de två eftersläntarna.

Allert och vaket kollar han in läget. (det var två mjölkkor och fyra småkalvar),

  


.................sänkte sej och började smyga med låg kroppshållning och sänkt svans.

Jag började fösa dem lugnt och försiktigt hemåt, och vääääldigt snart fick jag hjälp.  

  

Jag stod helt fascinerad och tittade på min lillalilla 15 veckors valp jobba hem korna med bara litelite hjälp från mej.

Nu ska oxå sägas att jag vågade låta honom hållas iom att jag känner dessa kor så himla väl, de är väldigt hundvana, flyttar sej för hund till 100% och att jag ju förståss hade råkoll och fanns till hands innan nåt ev farligt skulle kunnat hända.

Men vilken känsla detta var, så himla skoj det kommer att bli att kunna börja jobba vallning på allvar med Veto när ålder och lydnad är rätt.


Nöjd vovve efter att korna kommit på plats inne. (det är inte rent på drivgångarna bakom lagårn)

  

Ikväll har Veto fått lite koppelträning här hemma på vägarna medan de gamla fått springa lösa, Veto rusar så förjordat och nu behöver han lära sej att man ska hålla sej på lagom avstånd från matte även under löspromenader. Han är härlig för han finner sej snabbt i att gå kopplad bredvid mej fast de andra springer som de vill.

Tror oxå att de andra två upskattar denna koppelträning för då kan de få både strosa, nosa, kissa och bajsa ifred utan en bc hängande i halsskinn eller mungipan    

 
 
Annica

Annica

20 augusti 2010 21:10

Duktig liten kille :-)
Och sååå söt!

http://chipncharms.cybersite.se

 
Lena & BC-Ligan

Lena & BC-Ligan

20 augusti 2010 21:19

vicken kille!!!! :)

http://www.tonedos.se

 
Ingen bild

Marianne

20 augusti 2010 21:48

Underbart!

 
Eva G

Eva G

21 augusti 2010 14:14

Vilken duktig kille :)

http://goto.glocalnet.net/susenborg

 
Cissi

Cissi

22 augusti 2010 08:48

HÄRLIGT att han redan har varit dig lite till hjälp :-)
Vilken hund du har där, ska verkligen bli skoj att följa er!!

http://www.tripora.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards