Direktlänk till inlägg 9 april 2011

"Lördag hela veckan"

Av Anna - 9 april 2011 13:16

Kom på att jag har ju inte skrivit ett enda ord om den ny kursen vi börjat ;). Går den med Pyton.

Kursen heter som rubriken skvallrar om "Lördag hela veckan" :) och går ut på att lära sej mer om olika belöningar.

                  

Hur de olika belöningarna betyder olika mycket för ens hund men oxå hur man på olika sätt kan förändra belöningarnas värde för hunden.

Några olika små tankemeningar som är väldigt viktiga att ha med sej är

"Hunden väljer vad som är en belöning" "Motsatsen till belöning är utebliven belöning"

Pyton är inte en helt lätt hund att ha med på såna här kurser (eller träna borta över huvud taget), han är minst sagt komplicerad att förstå sej på ibland, tex skulle vi nu på kursen skriva 20 st matbelöningar vår hund gillar och rangordna dem efter hur bra de funkar som belöning, men där går jag bet, kan kanske säga en eller två saker som funkar som belöning för det mesta men långt ifrån alltid. Likadant med leksaker, ibland funkar allt och ibland inget.

 

Men oj vad jag lärt mej mycket av att ha och träna honom, hjärnan behöver tänka ut nya lösningar hela tiden, men ibland känns det oxå övermäktigt svårt. Men så är det ju att ha och träna hund, det ska vara både "himmel och helvete" på nåt sätt, för annars utvecklas men ju inte som tränare och det är ju det som är så jädra kul, att helt plötsligt en dag kunna höjja armarna mot himlen och vråla "DE FUNKA !!!!"


Nu till lille Veto's "träning" :)

Började om lite med några grundfärdigheter igår kväll, koncenterade mej på Fokusmappen, men valde medvetet lite olika iaf (för att inte låsa i ett beteende), så det blev

Stå framför med fokus

Sitta framför med fokus

Sitta i utgångspos. med fokus

Ligga framför med fokus

och så testade jag några starter och stegförflyttningar med fokus, han är så jätteduktig duktig men oj så "het", kör så här några dagar tänkte jag och byter sen ut grej efter grej.


BC hångel på hög nivå ;)

  

 
 
Eva G

Eva G

9 april 2011 13:50

Vad du är klok som inser nyttan av att ha en inte alltid så okomplicerad hund! Dom är verkligen våra läromästare :)
Låter som ni har väldigt bra träning på gång med grundfärdigheterna :)

http://goto.glocalnet.net/susenborg

 
Cissi

Cissi

9 april 2011 17:46

Vilken braig kurs! Nyttigt att lära sig belöna på många olika sätt :-)

Kul med grundfärdighetsträningen - ni kommer att bli superduktiga!!

http://www.tripora.se

 
Ingen bild

Asta

9 april 2011 20:49

Låter som en bra kurs. Men hakar på i det om nyttan att träna svåra hundar innan man får "lätt"...Känns som allt är rena barnleken med Liston efter dom jag haft innan...Ja D har oxå varit enkel men han hade ju en del spöken med sig när han kom till mig som dryga 1 åringen...

 
Ingen bild

Pia & Dollar

13 april 2011 22:35

Hej Anna. Det var länge sen. Tänk att grabbarna fyller 6 år i sommar. Pyton o Dollar verkar vara lika på många vis. Ena dagen är det hur kul som helst att träna o man kan belöna med vilket godis som helst, nästa gång är det inte värt att göra något för godis. Lika med leksaker, han kan hämta en pinne o vill att man ska kasta, 2 ggr ser han ut att tycks det är det roligaste man kan göra, 3:dje ggr tycker han att jag kan hämta den själv:) Ibland är det roligt 10-20 ggr, man vet aldrig. Tråkigt med Vetos problem:(
Ha det bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards