Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Kennelläger =)

Av Anna - 2 augusti 2011 12:26

I förra veckan (torsdag - söndag) var det dags för årets höjdpunkt, nämligen Tonedo läger !!

"Folket" började anlända redan i helgen innan lägret och jag själv for ut i tisdags kväll redan och kramade om och tränade lite med "Klanmedlemmar", sen har det rullat på med aktiviteter hela dagarna.

I onsdags förmiddag for jag med ut till skogen och la ett par korta spår till Veto som han löste allldeles kanonbra. Detta va första skogsspåren för honom och första gick han väldigt sakta, lugnt och försiktigt, men andra jobbade han på i sitt vanliga lagom-tempo.

På kvällen tränade vi lite lydnad med gänget och jag fick mycket praktisk hjälp av Öivind som hjälpt och stöttat mej massor på distans genom hela denna jävliga våren <3, gött och lyxigt att nu äntligen kunna få lite direkt-feed-back.

Torsdagsfm tillbringades i fårhagen, där jag mest tittade på iom att inte Veto får jobba där än. Och eftermiddagen på lydnadsplan.


Gänget i fårhagen

 


Nedan Vetos duktiga syrra Vimsa och matte Johanna. 

 

Fredagfm fårhagen och skönt slappande på eftermiddagen iom att det var Kennelmästerskap i lydnad på kvällen.


Veto's brorsa Vilde kan koppla av han ;)

 

Jag var med på KM men bara i momenten tandv., lf, läggande och ställande under gång.

Hmmmmm gick inte så värst bra, det enda moment vi eg nästan-lyckades med var läggandet. I lf kändes han inte med mej alls, och ställandet förstod han inte alls vad jag menade. Ajja, han va urglad hela tiden på plan och nu vet jag att det krävs massor med koncentrationsträning före nästa start.

 


Här ett foto på ett fantastiskt ekipage, hunden Gnistra är döv och matte Inga-Maj har gjort ett otroligt jobb, så numera tränar de vallning, lydnad och bruks. Tror inte det bara va jag som hade ståpäls och en tår i ögat under deras lydnadsprogram, de fick ihop poäng nog till ett första pris.

Helt makalöst imponerande !!

 

Lördagsförmiddagen ägnades åt MH för hundar ur G och V kullen. Tyvärr kunde vi inte vara med. Märkte torsdagen före lägret att Veto markerade på sitt högra framben och efter telefonrådgivning av Bästa-veterinär Helen så sattes han på Rimadyl igen och blev beordrad lite lugn lydnadsträning och enbart promenader i koppel(hon tror på en liten överansträngning i muskel eller ligament).  Så vårt MH är skjutet på framtiden litegrann. 

På eftermiddagen tog jag med mej Veto ner till sjön så han fick plaska runt ordentligt och svalka av sej.

 Lördag kväll ägnades åt lekar och massor god mat och dryck ;)


Det har varit helt sanslöst roliga och trevliga dagar och kvällar.

Och både kropp och knopp på både Veto och matten är rejält slitna(skötte ju mjölkningen som vanligt hemma oxå utom lö kväll och sön morgon).

Tyvärr kände jag mej lite tråkigt "avslagen" och lite deppig av vårt bakslag och att inte kunna träna som jag hoppats på och längtat efter sen i vintras, menmen Klanfolket kommer ju tillbaka och känner jag dem rätt så dröjer det inte så värst länge ;)

Det jag nog är mest nöjd med är att jag nu vet att jag har en liten go kille som kan spåra, koppla av, träna lydnad och gå på promenad ihop med en höglöpande tik utan att bry sej nämnvärt, knappt ens när hon låg framför och åmade sej med undanvikt svans.

DET tycker jag känns kanon inför våra kommande övningar.

Ett litet kort på söta höglöpande Luce, den "Horiga Norskan" =) (husse Öivinds egna ord)

 

 
 
Ingen bild

Maria

2 augusti 2011 14:43

Förstår att du är nöjd och kunde tänka dig ett kenneläger en gång i månaden.. Minst :D

Anna

3 augusti 2011 13:43

Haha ja gärna en gång i månaden =)

 
Ingen bild

Jeanette, Sly & Maya

2 augusti 2011 15:27

Åhhh... vad kul med kenneläger med blandad kompott av träning:)

Jättetrist att Veto fick känningar i höger framben MEN det tar väl ett tag innan muskler och ligament är upptränade, förstår att du blev besviken (vem skulle inte blivit det)..

Ni kommer säkert ta många små steg framåt i början och sedan REJÄLA kliv framåt i träningen!

Ni verkar både ha inspiration & glädje så vilken kanongrund:)

Anna

3 augusti 2011 13:41

Tack Jeanette =) ja jag hoppas vi snart är i full gång igen, tack och lov har jag ju peppande och stöttande träningskompisar och instr runt mej som hjälper upp det hela =)

 
Cissi

Cissi

3 augusti 2011 12:48

Det låter verkligen som ni haft ett toppenläger. Trist bara att du och Veto inte kunde göra så mycket, men ni har ändå kommit igen så bra efter båda operationerna så du ska se att er tid kommer den med <3
Skulle också vlja kunna åka på kennelläger - vilken energikick det måste vara :-)

http://www.tripora.se

Anna

3 augusti 2011 13:37

Jaa Cissi det är det verkligen.
Så himla mycket trevligt kunnigt folk, och som dessutom gärna delar med sej, är en riktig lyx =)
Allt från nybörjare till elit,SM/NM/VM ekipage till domare inom alla grenar, här snackar vi kunskapsbank ;)

 
Ingen bild

Inga-Maj

5 augusti 2011 14:14

Tack snälla Anna för dina värmande kommentarer <3 Man känner sig lite utanför då man har en döv hund o inte allra minst på tävlingar då man får avdrag för sina handtecken.. Men ett underbart läger bland alla andra Tonedosare o dessa härliga ägare :)

 
Ingen bild

Görel

8 augusti 2011 17:17

Tack för alla bilder och en utförlig beskrivning, kände mig nästan som jag var med!
Kul hade ni i alla fall och det är huvudsaken!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards