Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Summering av läget och alla tankar =)

Av Anna - 25 augusti 2011 18:00

 

Ett foto på min buse från i februari, vilket va senast han fick röja järnet :*


En reflektion som slog ner som en blixt i min hjärna en dag för inte alls så himla länge sen: "Jag stoppade in en jättelugn (antagligen hade han mycket ondare än vad jag nånsin fattade :( ) tiomånaders valp/unghund i bur, och har nu plockat ut en pigg smärtfri "vuxen" femtonmånaders full-av-energi bc ur densamma"

Inte konstigt att det blir lite kollisioner ;), missförstånd och annat knas i mellanåt, han har ju för tusan blivit bestulen på stora delar av sin valp, unghund, lek, bus, vardagsuppfostran "you-name-it" period. Jag kände ju honom knappt som hund när han "plockades" ut.

Men nu tycker jag att vi för det mesta iaf åker på samma väg, inte alltid i samma fil eller åt samma hål, men det kommer det är jag säker på =)


I söndags bestämde jag mej för att försöka vara lite mindre "hönsmammig" med honom och lät honom vara lös mycket mera än jag vågat förut, och halleluja, jag såg min gamla goa mjuka följsamma vovve redan efter kortkort tid. Det har varit ett rent helvete att gå med honom i koppel senaste tiden, jag orkade stundtals knappt hålla honom :(

Så från och med söndagen har vi lekt massor på promenaderna, jag har belönat varje microspontankontakt med leksak, godis eller bara gosestund, och ujuj vilka härliga stunder vi haft


På kursen i måndags insåg jag fullt ut efter lite påpekande av Anders att denna hund måste "köras" till 100% på träning, jag får inte slappa av en enda sekund, för han är så jäkla snabb i sitt sätt så det hinner hända MASSOR på en microsekund. Så det måste jag bli bättre på ute bland störning. Trimning av matten alltså ;)


Programträningen i tisdags var på Campusområdet i Linköping, det är där "all" universitetets nollning sker nu några veckor. Massor med folk runtomkring vår lilla "tävlingsplan" alltså, folk som sjöng, spelade, gick i led med flaggor, applåderade, jublade och använde högtalare. Med andra ord SKITRÖRIGT :)

Bestämde mej genast när jag såg detta att ikväll kör jag med så mycket hjälper som krävs för att vi ska få en fin upplevelse ihop. PUNKT!

Alltså körde jag med godisbelöning efter varje moment men oxå mitt i vissa, och han va med mej, vi hade verkligen en bra känsla oss emellan, så glad att jag "vågade" ta detta beslut och hålla fast vid det :) Underbart är ordet!

Fick förstås både ris och ros, men det är ju därför jag anmält mej till detta, jag vill ju bli en bättre tränare och då hjälper inte bara den ena sortens kritik ett skit.

Mest nöjd är jag  faktiskt med transporterna mellan momenten, i princip helt fokuserad på mej och vad vi skulle göra härnäst, Helene påpekade oxå nåt man ofta glömmer - transporterna ingår ju oxå i programmet och bedöms :)


Onsdagen tog vi lydnadsträningsledigt och bara lekte, hmmmmm eller Veto jagade hare oxå (jäkla hund va) trodde mitt hjärta skulle stanna, jag såg trasig hund framför mej igen, men tack och lov va han ordentligt uppvärmd och det skedde på en helt öppen platt stubbåker. Tror och hoppas verkligen att hans kropp fixade denna rusch, har inte sett nåt illavarslande än iaf. Puuuuuuh :)


Idag runt lunch datade jag Johanna, Anna J och momo Lena på klubben och tränade litegranna.

La fokus på hopp, ställande och apportering. Hoppet går kanon sådär störningsfritt, ställandet går framåt och apportering är nåt av det roligaste Veto vet, ingen vidare kontroll på det momentet än, men snart så =)  Kändes som en riktig bra träning =)

 

 
 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

25 augusti 2011 22:40

Kul med uppdatering:) Tycker ni hade jättefina transporter! Ja, Veto är nog yngre än hans ålder, killen har ju missat flera månader då han rehabiliterades. Jätteimpad över att han klara alla störningar så galant i tisdag - Härligt jobbat!!!

http://www.starsweepers.se

 
Marketta

Marketta

27 augusti 2011 00:03

Jojo, det har man nog märkt på agilitytävlingarna att det är full fart som gäller. Synd bara att det inte gäller hussarna och mattarna också till dessa hundar, som innan husse/matte hunnit fram hunnit ta några hopphinder och tunnlar under tiden dom väntat :) .

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Cissi

Cissi

29 augusti 2011 13:21

Ja det är lätt att vilja mycket och "kollidera lite" nu när ni äntligen får göra saker det förstår jag så väl. Du är duktig som faktiskt inte glömmer att han har missat en stor del av sin "ungdomstid" utan verkligen försöker anpassa all träning <3

http://www.tripora.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards