Alla inlägg den 5 mars 2012

Av Anna - 5 mars 2012 06:49

Alltså denna fantastiska "Kurs i mental träning för lydnadsförare" som jag går för Heléne (High5) överträffar verkligen mina förväntningar.

Kursgångerna varannan söndag är nåt man ser fram emot redan när man åker hem från avslutad gång liksom =)

Man kan ju förstås inte räkna med att vara mentalt fullärd efter dessa sex ggr, men oj vad jag börjat tänka annorlunda vad gäller hundarna, mej själv och vår träning =) och bara det gör ju att man känner sej stärkt.

Som detta med "3stegsvisualisering" (gå noga igenom i huvudet-ut och torrkör-genomför med hund) har hjälpt oss så mycket, jag vet exakt vad jag tänkt göra och den känslan smittar helt klart av sej till Veto märker jag.

Förra gången fick vi göra detta (fast utan hundar), vi genomförde alla vars tre moment torrkörning, med de andra deltagarna som publik.

Vilken känsla det är med människor runtomkring som alla tänker bara goa tankar och som verkligen vill en väl!! Det är ju så man önskar att dessa personer alltid kunde följa med en runt framöver i livet ;)


I fredags hade Veto och jag en riktigt dålig träning, ingen av oss va det minsta träningsfokuserad, så jag beslöt mej för att avbryta och gå in helt enkelt, ett beslut som jag faktiskt är jäkligt stolt över, det hade jag haft betydligt svårare för för bara några månader sen.


Igår va jag på klubben halva dan, först instruktörsmöte, sen genomgång av våra domare av de nya reglerna, både bruks och lydnad, och efter det stannade ett gäng kvar och tränade.


Jag började med att gå en mycket rejälare rastningsrunda än jag gjort förut, dels som uppvärmning och dels lite "känna-av-Veto" stund.

Det sistnämda har jag inte lagt så stor vikt vid förut, utan gjort som så många andra, ut med hunden ur bilen, en snabbpink vid närmsta buske och så in på plan och köra igång. MEN då har det ju ofta slutat med en überpigg hund och en matte som vill ha koncentration. Risk för lite krock!!

Med upplägget igår hann Veto gå ur sej lite överskottenergi och jag hann tänka till hur upplägget för oss skulle se ut. OCH jag blev inte besviken, visst kollade han av de andra hundarna/människorna, släppte konc. korta stunder men i det stora hela kunde vi fokusera på varann och fick till en kanonträning.


Jag kanske uppfattades som frånvarande och osocial på plan igår men det bjuder jag på, vill jag att min hund ska fokuserad på bara mej då ska jag banne mej fokusera minst 100% på honom oxå, nåt annat vore ju inte klokt!!


 

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards