Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Träningskänsla

Av Anna - 16 mars 2012 10:09

 

Efter flera tankeväckande diskussioner både på Mentalkursen och andra tillfällen har jag börjat tänka på detta med känslan i träning mycket och på ett för mej lite annat sätt =)

Försöker tänka mycket på min egen känsla, jag vill att den ska kännas glad och avslappnad rakt igenom, utan att för den skull tumma nåt på fokus ;), detta har gett skojiga träningstillfällen med båda hundarna, de har visat uppskattning på lite olika sätt.


Pyton är vild och glad som en furie, springer som en galning, gör allt jag ber om fortfort (inte alltid så rätt men what a häck;)), hoppar och nafsar i både händer och armar och tittar samtidigt på mej med den där spjuveraktiga collieblicken =)


Veto däremot blir mera koncentrerad och man ser att hjärnan går på högvarv för att förstå vad jag vill (helst innan jag bett om det ;)) och därefter hela tiden göra sitt bästa, om och om och om igen, han tröttnar verkligen aldrig.


Jag har oxå börjat tänka till rejält på momentrutiner och att hitta rätt stämning/känsla oss emellan inför varje ny övning, det funkar inte för oss att ligga på fel energinivå, det går så lätt övertsyr.

Jag har kommit en liten bit på väg men har garanterat en lång bit kvar, det finns ju hur mycket som helst att pilla med här. SÅ kul och utvecklande.

Kanske låter jättenördigt för många men jag gillar det ;)


Så hur går då den praktiska träningen ?
Jodå helt klart framåt i små små steg, platsen börjar kännas rätt ok igen efter magplasken i höstas, linf/ff går myrsteg framåt och resten jobbar vi vidare på, både nonsensgrejer och lydnadsmomentdelar.


Jag har börjat sätta ihop små kedjor för att träna transporter och lite utökad koncentration, ex på tränade kedjor:

1: inmarsch, läggande under gång, miniminiink (1m), stadga i stå och så ett litet platsligg.

2: sittstadga, high five, backa, buga, några vändn på stället, upplock och hållande av apport (varierar trä, metall, "nordisk" och vittringspinne)


Försöker utöka transportsträckorna lite varje pass för att få till fina koncentrerade förflyttningar, och med Veto gäller det verkligen att köra och inte bara åka med ;)

  




 
 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

16 mars 2012 11:37

Härligt Anna!!! Ni är verkligen på G :-) Fin bild på duktiga Veto! Kram från oss

http://www.starsweepers.se

 
peggy Mys & gaia

peggy Mys & gaia

16 mars 2012 13:31

Du skriver att det går med ministeg men om man jämför har ni ju kommit en bra bit på väg, och då med en hund som varit konvalecent större delen av tiden!
Duktig är du!

http://peggan.bloggplatsen.se

 
Cissi

Cissi

18 mars 2012 18:25

Gillar verkligen att du delar med dig av din mentalaträningsidéer - tack!!!

Och så roligt att höra att er träning går framåt - så lång rehab som ni haft så fårstår jag du är glad så långt som ni kommit :-)

http://www.tripora.se

 
Heléne, Mick, Tiger & Tarzan

Heléne, Mick, Tiger & Tarzan

19 mars 2012 07:53

Fin bild på killen! Det där med känslan är så himla sant. Vi har pratat mycket om det i helgen...berättar mera om det när vi ses.
Kram H.

http://www.high5hundkurser.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards