Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

Prova jobb

Av Anna - 30 januari 2013 10:52

Ringde på en jobbannons i förra veckan. De ville inte ha in nåt cv utan ville träffa mej och låta mej provjobba en dag istället. Dels för att träffas och prata, för att se hur jag är, hur jag skulle passa i gänget och så förstås låta mej klänna på arbetsuppgifterna.
Men vad va de då för jobb, joo på ett kycklingkläckeri och mina uppgifter skulle vara upplockare och vaccinerare. Företaget kläcker i runda slängar ett per miljoner kycklingar om året.


Igår va det då dags.
Jobbet innebär att man plockar upp nykläckta kycklingar ur backar som kommer direkt ur kläckningsmaskinerna, därifrån går de vidare på ett band till könssortering, därifrån på band till vaccinering, packning och sen på bil ut till sina nya hem.
Jobbet i sej va helt ok, superbra arbetskamrater och en jättetrevlig chef.
Men jag kommer nog tacka nej fast jobbet är mitt om jag vill, kanske galet tycker ni?!


Nu ska jag försöka förklara varför (utan för mycket detaljer.........)
Miljön är ganska jobbig (skitig, dammig, blöt, ljudlig och tung för axlar/nacke), lönen är usel.
Djuren behandlas helt ok om de är fina och "perfekta" men har alldeles för lågt värde i mina ögon.
Jag mådde inte bra av det kände jag redan då OCH hela natten nu efter........... :( Och jag är verkligen inte blåögd, jag vet och visste innan hur det går till men tror inte att jag fixar att va en del i det hela.


Nedan en bild på något av det finaste och mest oskyldiga lilla varelse som finns <3

 
 
Sara

Sara

30 januari 2013 11:33

Inte alls galet jag tror man måste kunna stå för det man jobbar med både för sin egen skull men även för arbetsgivarens skull, Pengar är viktigt men att behöva gå till ett jobb som kommer få dig att må dåligt är det inte värt!

http://www.sarastassar.se

Anna

30 januari 2013 11:56

Tack Sara, är väl ungefär så jag känner.

 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

30 januari 2013 12:32

Kloka du! Tycker du gör helt rätt! Kram från oss :-)

http://www.starsweepers.se

 
Cissi

Cissi

30 januari 2013 13:44

Nej jösses inte är du galen inte, förstår så väl att du vill/orkar jobba på ett sådant ställe! Det finns en anledning till varför vi väldigt sällan äter kyckling :-/

http://www.tripora.se

 
Ingen bild

Helén

30 januari 2013 14:35

Jag förstår dej fullt ut!
Och jag kommer att fortsätta försöka få tag på "gårdskyckling"
Det jag äter vill jag äta med gott samvete ..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards