Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

Anpassningsförmåga...........

Av Anna - 6 februari 2013 10:00

.........eller en liten reflektion från verkligheten nu på morgonen och mitt inlägg i den ständigt återkommamnde och infekterade vargdebatten :)

Stod ute på jobbet och hade koll på utgödslingsmynningen i stora brunnen när jag på avstånd hör en stövare som förmodligen hittat harvittring. Skallen klingade jättevackert över ett vintervitt slättgärde.
Jag ser då en flock med rådjur ett par hundra meter bort och fascineras över hur de anpassat sej till ett liv i öppen slättbygd. Och hur beter de sej då, (antar att ni vet att rådjur normalt söker skydd i skogen när de blir skrämda) jo slättrådjuren springer ut och ställer sej mitt på gärdet för där har de lärt sej att de är skyddade, ingen kommer åt dem genom att smyga sej på. När så hundskallen blev svagare sökte de sej ibland buskar och träd igen.

Och nu kan man ju undra vad detta har med vargens vara eller icke vara att göra, och det som följer nu är min högst personliga uppfattning och tro.

Jag tycker nämligen att varg är ett självklart djur i vår svenska natur MEN inte som det varit fram till nu.
Vi måste jaga varg för att vi ska kunna leva tillsammans med den, den måste få tillbaka rädslan och respekten för oss människor (och våra tamdjur) och det tror jag den lär sej om den jagas, och då framför allt genom att se till att problemin ivider skjuts bort.
Jag tror det är riktigt dumt att bedriva vargjakt som idag där det är antal döda vargar som är viktigt inte vilka individer som är döda.
Jag beundrar det jaktlaget som inte kommer att jaga vargarna i sitt område iom att de inte varit några problem med vare sej dödade får eller hundar. Vargarna där fungerar ju som vargar ska.

Och ni som känner mej vet ju att jag inte är nån vargkramande nollåtta som bara tycker en massa, utan jag bor och jobbar på landsbygden, jag har både barn, hundar och tamdjur(nötkreatur) och vill likafullt att varg ska vara en naturlig del i vårt land! Och jag tror att de liksom rådjuren jag skrev om i början kan anpassa sej så att vi får plats allihopa, om beslutsfattarna bara tänker lite långsiktigt för en gångs skull...........

 
 
Monica

Monica

6 februari 2013 16:26

Jag håller med dig Anna om dina åsikter angående varg som är en del i vår naturliga fana. Jag blir så upprörd när vi människor ska styra och ställa och tro vi vet bäst, vad jag förstår handlar det här mycket om konkurrens mellan varg och jägare om rätten till villebråd.

http://Www.larstorp.dinstudio.se

Anna

6 februari 2013 20:25

Ligger nog rätt mycket i det du skriver.

 
Cissi

Cissi

7 februari 2013 14:22

Mycket bra och tänkvärt skrivet.
Just det där att om djuren inte jagas är det heller i rädda stämmer så väl inte bara på vargen utan även på viltsvinen... Förhoppningsvis blir vildsvinen mindre framfusiga nu när fler jägare börjat jaga dom! Förhoppningsvis kommer man på att man måste jaga varg naturligt också...

http://www.tripora.se

 
Ingen bild

Mia

21 februari 2013 09:29

Håller med till 100%

Anna

21 februari 2013 10:36

:) skönt på nå vis att man inte är ensam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards