Direktlänk till inlägg 5 maj 2013

Fästingmedel?!?!

Av Anna - 5 maj 2013 09:13

Hmm tror iofs att man kan ta bort ? i rubriken för jag tror att de flesta av oss är eniga om att "skitvarelserna" ska stoppas/dödas eller helst helt utrotas.

Som vanligt så här års diskuteras vilket medel man ska använda flitigt på alla kurser, klubbar, hemsidor, bloggar, fbgrupper osv osv.

Självklart är det upp till var och en vad man ska använda och om över huvud taget.

Men jag tror att många inte tänker på att de sk "miljövänliga"/"ogiftiga"/"naturliga" medlena sällan har nån som helst dokumentation vare sej ang. verkningsgrad eller ev biverkningar. Och att vissa medel, vitaminer osv kan vara direkt giftiga i för stora doser.


Nu kommer min väldigt personliga erfa av olika medel.

På den tiden jag hade borzoi (tidigt -90tal) pratades det knappt om fästingmedel alls, visst hörde man skräckhistorier om livsfarliga görgiftiga Frontline och jag provade väl citronavkok nångång, men annars var de oskyddade genom hela livet.

Min heeler Fiasko fick de första åren färsk vitlök i maten sommartid, det funkade kanon mot fästingar, men sen fick man veta av "alla" hur giftigt lök är för hundar så på senare tid fick han Frontline (det funkade lika bra).


Så med Pyton blev det Frontline direkt, det har funkat suveränt i hans korta päls, OM man kommer ihåg att upprepa ca var fjärde-femte vecka..


När det så va dags för fästingemedel för Veto gick vi och rehabsimmade en-två ggr i veckan och jag insåg ju rätt snabbt att spot-on preparat inte va nåt alternativ, det skulle ju liksom finnas mer Frontline i Valla djurkliniks pool än på Veto.

Då rekomenderades jag Scalibor halsband av vet och rehab.personal, (något jag alltid varit livrädd för iom alla skräckhistorier som florerar runt det) halsbandet skulle jag ju nämligen kunna plocka av vid varje simning och sätta på igen när pälsen torkat och skyddet skulle finnas kvar hela tiden.

Sagt och gjort, halsband inhandlade och sattes på, jag va livrädd och kollade Veto varje timme första dygnet och bara väntade mej att hitta honom krampandes eller t.o.m stendöd..........men inte en enda biverkning har visat sej och nu i år har han Scalibor för tredje året. (kan tillägga att år två återanvände jag halsbandet från år ett och skyddet räcker tydligen till två säsonger, iaf på Veto)


Jag är fullt medveten om att alla hundar inte tål alla medel likaväl som att alla människor inte tål att substanser i tex läkemedel (jag själv tex vissa morfin och pcprep.) MEN jag tycker att det är synd att det nästan ses ner på oss som sätter på våra hundar Scalibor, det ses nästan som djurplåger i vissa kretsar.

 

Kan ju tipsa att till bc-hane räcker den lilla storleken ;)



 
 
Cissi

Cissi

5 maj 2013 18:49

TACK för detta inlägg!!!!
Jag är en av dessa som satt på mina hundar detta farliga halsband och har i och med det folk som förfasar sig i min omgivning... Men jag försöker leva efter devisen "var och en blir salig på sin tro" :-)

http://www.tripora.se

Anna

15 maj 2013 15:20

:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards