Alla inlägg den 22 maj 2013

Av Anna - 22 maj 2013 09:55

Vallade med Veto i lördags och i måndags hos "momo"(läs uppf.) Lena.

Veto har i princip bara påbörjat vallningen i olika omgångar under hans första tre år, det har aldrig blivit nån ordning med tränandet.

Men nu tänkte jag att jag skulle vilja/våga sätta igång på allvar, för han är trots allt en bc - avlad för vallning! och det va ju det jag skulle ha honom till från början.

Han har mycket vallning i sej, är en stark hane med gott självförtroende, kan bäst själv liksom, så han har varit väldigt tung att börja med, han har en vilja av stål och en kropp som är vältränad och bra musklad, så jag har knappt mäktat med att hålla honom under kontroll i lina bland fåren.

I måndags provade vi en ny grej som Lena fnulat ut åt oss, vi va i liiiiten rund fålla, kedjestryp om halsen, kort koppel och plastflärp i handen, och jag behövde va rejält tuff (absolut inte elak) mot honom för att han skulle lyssna, MEN jag inser ju att om han ska få kunna jobba med får så måste jag få styr på honom.

Inga får ska nånsin fara illa för att vi tycker att det är skoj att jobba med våra hundar!!!!!

Han är oxå en hund som inte tar åt sej (iaf inte när det finns får framför näsan) även om matten är tuff mot honom.

Efter en stund lyssnade han faktiskt på mina röstkommandon och det kändes så gött, det gick att nå in i hjärnan!!

I lördags började vi på samma sätt, men eftersom fåren betedde sej som "tio små negerpojkar" och hoppade ur fållan ett efter ett så sattes de upp i den större 25an, och vi fick prova där istället.
I början va han het som tabasco, MEN ganska snart lugnade han ner sej och gick ut fint mot staketet på mina "ut", fixade oxå att stanna och ligga på enbart min röst. Började koncentrerat huka lite i sitt gående bakom fåren och han flåhängde inte i kopplet!!

Snacka om HALLELUJA-moment, jag blev alldeles knottrig på armarna, varm i hjärtat och stundtals va det lite suddigt att titta framåt <3

Inser dock att vi har en lång resa framför oss med massor träning, blåsor i händerna och stundtals hård matte för som Lena så riktigt sa "Han har massor med vall i sej, är tuff och kan själv" Men när man ser dessa enorma framsteg på bara några ggr så känns det så bra, och det behövdes absolut ingen elak matte, men tydliga och klara regler som inte tummas på en mm.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Och det är alltså så här med mej, min träning och min hund.

Han är mestadels klicker/shejpingtränad MEN det betyder inte "fri uppfostran" som många fortfarande verka likställa det med.

Men jag vill ha en allert pigg galen hund som "far runt" och testar vilka beteenden som lönar sej och ger belöning, jag tycker att det är en skojig form av träning.


Har förstått att det finns de som tycker att Veto är ouppfostrad iom detta och tror att han får bete sej precis som han vill och han aldrig blir "tillsagd" av mej eller gud hjälpe nån annan ;)

Erkänner på studs att jag aldrig haft en hund som varit så här dåligt vardagsuppfostrad och jag erkänner att vi missat den biten helt i stora drag.

Detta är absolut ingen ursäkt, men kanske en lite förklaring, från ca 10månaders ålder upp till nästan 24, låg han i bur inomhus (när jag inte hade järnkoll) han fick i princip bara koppelrastas - han fick liksom aldrig veta att det inte va ok att hoppa på folk, rusa runt matbordet, skutta i soffor, försöka stjäla mat från bord och bänkar, springa över folk/hundar/katter i sin iver på att komma ut.
Jag va väl lat och tog inte tag i dessa saker iom att jag inte va tvungen, de uppstod ju liksom aldrig..............

MEN därifrån till att jag tycker att det är ok är det ganska långt.

Och nu jobbar jag, och har jobbat hårt på att dessa bitar ska in i hans vardag oxå, och nu äntligen verkar hjärnan kommit ifatt kroppens ålder någotsånär. Har hört flera som säger att hundens mentala mognad kommer av sej om de drabbas av skador/rehab/burtvång i ung ålder. Och det känns verkligen som om det stämmer.


Så summa summarum: jag tar visst tag i min hund och "hutar åt" om det behövs och andra får göra det, även om jag helst gör det själv då jag tror att ägarens relation med hunden (om den är bra) gör att tillrättavisningarna blir bättre.


 



Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards