Direktlänk till inlägg 5 september 2013

Slakt koppel

Av Anna - 5 september 2013 11:08

 

En sak som slagit mej på senaste tiden är detta med användandet av kopplet på tävling.

I alla tävlingsgrenar premieras slakt koppel...................utom på utställning!?


Har ju berättat om min och Vetos lydnadstävling i maj där jag hindrade honom att eyea en bil som åkte bredvid tävlingsplanen med hjälp av kopplet, det syntes rejält i betyget både i momentet linförighet och i helhetsbetyget.

I förra veckan på lydnadstävling hände samma sak ett annat ekipage i lydn ettan, hennes hund ville springa och hälsa på funktionärer, den blev hindrad av kopplet och betyget åkte ner till en sexa för i tävlingsreglerna står klart och tydligt att hunden ska följa vid förarens sida i slakt hängande koppel.

Detta gäller bruks, lydnad och rallylydnad, i de lägsta klasserna där koppel används. I de högre klasserna är det följa lös vid förarens sida som gäller.


Varför syns då inte användandet av koppel"ryck/snärt", stramt koppel osv i bedömningen på utställningar?

Jag tycker att det är tråkigt och ledsamt att se hundar föras fram i så kort koppel att de knappt kan vrida på huvudet och framtassarna når knappt ner i marken på vissa raser :(

Är utställningsporten så ljusår långt efter den andra hundträningen som bygger på frivillighet och positiv förstärkning??
Vore fantastiskt trevligt att nångång få höra domaren i ringen berätta för de deltagande att han håller inne ck/cert för att ägaren använt kopplet för mycket ;)
Kanske skulle hundarna fr.o.m Öppen eller Championklass visas lösa?   (redan i de lägsta klasseran i lydn och bruks ska ju hundarna kunna ligga ett visst antal minuter lösa bredvid andra hundar medan föraren står en bit bort)

Varför kan inte utställningshundar läras (på frivillig basis) att ställa upp sej rätt själva, när ex ställande under gång är ett moment i lägsta lydn och bruks klasserna?


Hoppas jag väckt nån tanke hos någon =) 
Och OM jag framöver skaffar mej en hund att ställa ut så ska jag banne mej visa att det funkar mycket bra att lära in både att stå snyggt och att visa sej i rörelse på samma sätt som jag nu tränar Veto = mycket shejp, mestadels lös, bara skojlek och bara mjukt!!


 





 
 
Eva

Eva

5 september 2013 12:57

Så bra skrivet och så rätt!!

http://www.asra.se

Anna

5 september 2013 13:08

Tack

 
Cissi

Cissi

5 september 2013 21:38

Kanonbra skrivet!! Oh så himla rätt du har, tänk om utställningsvärlden kunde utvecklas åt samma håll som resten av grenarna har gjort!!

Personligen försöker jag göra precis det du skrivet - få till ett frivilligt springande och stående. Helst i slakt koppel nos mot näsa på utställning :-)

http://www.tripora.se

Anna

5 september 2013 22:03

:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards