Alla inlägg den 1 mars 2014

Av Anna - 1 mars 2014 20:47

  

Idag åkte jag förbi klubben på väg från jobbet. Ingen mer än vi var där så hundarna fick rusa av sej ordentligt på de fina gröna nästan torra planerna =)

Idag ville jag prova hur långt vi kommit i vår "träna-två"träning. Blir så imponerad när jag ser flerhundsägare träna sina hundar "samtidigt", en tränas och de(n) andra väntar snällt på sin tur =)

En av de jag vet lyckats väldigt bra med detta är Agneta, hon har Veto's mamma Allie, hans halvbror Mio och Mio's pappa Jim, och lägger ofta ut filmsnuttar på sin träning med de tre samtidigt.

Bad för ett tag sen Agneta om tips på hur jag skulle börja med Veto och Knott och hon tipsade då om att tänka på att väntan oxå är en uppgift och att leka med aktiveringsspel, en i taget och den andra får belöning för att vänta lugnt och fint.

Inne har detta funkat kanon med grabbarna, och idag villa jag alltså testa av ute. Jag fegade lite och använde koppel i stolpe på den som fick vänta, ville ju slippa tjat ifall det inte funkade fullt ut som jag ville.

Började med Knott i stolpen och han gillade det sådär till att börja med, han va tyst men försökte komma till Veto och mej, passade då på att slänga ut en näve godis bredvid stolpen när han blev stilla och sen satt han fint och tittade på oss resen av lilla stunden.

Veto hade mycket svårare att bara titta på, men Knott stördes inte nämnvärt, så jag får väl se det som störningsträning för Knott istället för att bli irriterad på Veto ;)

Det kändes iaf väldigt bra att kunna ha båda hundarna med på planen hela tiden och slippa ställa undan en i bilen, nu blev det ju träning för båda två hela tiden, snacka om win-win.


Så vad gjorde vi då, jo :)
Veto fick mycket ff med Johannas tips från i tisdags, funkade super (gick ut att på att ge fan i att förvarna honom så mycket ;) ), lite fjärr och ingångar utan knäislag gjorde vi oxå.

Knott fick kontaktövningar på längden och tvären och oxå träna på att sitta still på lilla rumpen ;), både med matte bredvid och matte framför.......svårt så alldeles ;) så nu vat jag var krutet ska läggas.


 




Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards