Alla inlägg under november 2014

Av Anna - 30 november 2014 20:49

Kvällens träning med grabbarna :)

Veto
~ nya skyltar i forts.klass (de jag kom ihåg i huvet) bla. snurra, sidosteg h&v, sitt-front h&v ingång, skicka över hinder
~ hopp på långt håll och från olika vinklar i förhållande till hindret
~ full fjärr
~ fritt följ

Knott
~ linjetag (rakt ut)
~ närsök (godis)
~ inkallning med sitt framför
~ följalek
~ hopp mot&ut

Det var en riktig superträning med båda två :)



Av Anna - 27 november 2014 14:02

.......för hjärnan att göra jobb som kroppen kan med muskelminnet :) Den har lix fritt spelrum då ;)
Idag funderade jag på hur mina hundars träningsbarhet ändrats/ökats i takt med vår löpträning.
Man hör ju hela tiden hur viktig den fysiska konditionen är för att den psykiska kapaciteten ska komma till sin rätt.
Och nuuuu har jag verkligen sett det med egna ögon.
Båda grabbarnas hjärnkapacitet både vad gäller koncentration och uthållighet har ökat markant i takt med att vår fysträning trappats upp. Och då kör jag ändå inga mastodontpass utan typ löpning 3x5km/veckan och minst en och en halvtimmes promenad/pw varje dag.
Men det är iaf en fröjd att träna hundar som orkar både kroppsligt och mentalt i princip hur länge som helst.

Osökt spann ju då min hjärna vidare på att jämföra hundar med oss människor och då framför allt barn och ungdomar (folk blir ju så förbannade av såna tankar ;) )
Det kanske inte är en slump att betygen i skolan sjunker i ung. samma takt som idtottsföreningarna har färre aktiva barn/ungdomar, det kanske inte är en slump att våra idrottsklasser/idrottsgymnasier ofta har högre medelbetyg än genomsnittet. Det kanske inte bara beror på vinnarskalle..........

Av Anna - 22 november 2014 22:16

Idag var det dags för rallylydnadsinstruktörutbildning igen. En heldag på Linköpings bk med härliga gänget.
Tredje träffen idag, men det känns som om vi träffats många fler ggr. Gokänsla.se
Idag gick vi igenom regler och alla skyltar i nybörjar och fortsättningsklass och lite vad att tänka på hur man lär in dem.
Vi delades upp i grupper och tränade momenten med egna hundar (Veto) med de andra som ögon och coacher :)
Och uj vad denna dagen gett mycket! Helt fantastiskt bra grupp att träna med, mycket feedback, konstruktiv kritik och tips och idéer om förbättringar :) Så peppande!!

Efteråt fick Knottet lite träning.
Mycket lek med impulskontroll, lite linjetag, närsökssignal, stoppsignal och inkallningar. Och så lite viktig ståstadga :)
Och jag har fått en till Guldgrabb och känner mej så rik <3

Åkte hemåt med ett leende över hela ansiktet och ett varmt hjärta...........

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards