Alla inlägg under september 2013

Av Anna - 21 september 2013 11:01

Tog en 6km pw promenad med Veto före frukosten idag. Vädret va underbart och naturen är höstvacker!!

I em ska vi göra rallytävlingspremiär, det är en inoff på Linköpings BK. Vi är eg. inte alls klara för nån tävling, knappt ens för en hel bana, men what the häck :)
Vi ska ha skoj, träffa kul folk, lära genom att titta på andra och försöka ta oss från början till slut!!
Det är mitt mål med dagen :)
Sitter just nu och läser reglerna och denna först punkten är kanske nåt för övriga hundsportsgrenar att titta lite på.................

Av Anna - 19 september 2013 19:52

Jag har lagt märke till en ganska intressant sak när Veto ligger plats med andra hundar.
Om det blir oroligt eller så bland hundarna runt honom bjuder han självmant på "dekk" (hakan i backen) :) Verkar som om han då kan koppla bort det "jobbiga" bättre <3 detta är jag självklart superglad för. Vi har tränat det lite korta stunder och med mej nära, men inte mer än så.

Ikväll efter jobbet tränade vi både rally och vanlig lydnad i regnet.
Inte alls svårt att få honom hålla isär de olika momenten.
I rallyn försöker jag orddöpa de olika monenten så långt det går, märker att hand och kroppstecken funkar sämre än rösten, han blir mer frustrerad när han inte förstår tecken än ord.

Så här vacker va hösthimlen när jag åkte hem.

Av Anna - 9 september 2013 11:36

Igår började Veto och jag Rallylydnadskurs. Det är en för oss helt ny gren :)
När Rallyn kom till Sverige intresserade den inte mej ett dugg, tror att jag tänkte lite för lydnadsenkelspårigt och "strikt" då.
Men ju mer jag sett och hört/sett vänner som tränar det ju mer nyfiken och impad blir jag.
Så när jag fick veta i fredags att det fanns platser kvar i kursen som började igår hoppade jag på. Dels för att prova på och lära nytt, dels för att "komma loss" lite i min och Vetos träning :), helt enkelt börja med något från scratch.
Hade en jättetur att få komma med i en forts.kurs direkt, iom att vi redan har en hel del grunder "klara", Johanna som är instr. har Vetos syster och hon vet rätt bra var vi står tränigsmässigt, och tydligen tror hon på att vi ska fixa detta :)
Så nu gäller det att plugga skyltar så vi kommer ifatt litegrann :)
Det känns som en superbra grupp, högt till tak och nära till skratt :)

Igår fick vi prova på en nybörjar och en fortsättningsbana, och jag tror banne mej att vi fixade alla moment - inte med nån vidare pressission eller stilpoäng, men vi tragglade oss iaf igenom :) Och det va så jädra skoj och Veto verkade oxå gilla det!!
Så nu kör vi på, har t.o.m redan anmält till en inoff.tävling som är om knappt två veckor - galet, ja kanske men va fasen ;)

Av Anna - 5 september 2013 11:08

 

En sak som slagit mej på senaste tiden är detta med användandet av kopplet på tävling.

I alla tävlingsgrenar premieras slakt koppel...................utom på utställning!?


Har ju berättat om min och Vetos lydnadstävling i maj där jag hindrade honom att eyea en bil som åkte bredvid tävlingsplanen med hjälp av kopplet, det syntes rejält i betyget både i momentet linförighet och i helhetsbetyget.

I förra veckan på lydnadstävling hände samma sak ett annat ekipage i lydn ettan, hennes hund ville springa och hälsa på funktionärer, den blev hindrad av kopplet och betyget åkte ner till en sexa för i tävlingsreglerna står klart och tydligt att hunden ska följa vid förarens sida i slakt hängande koppel.

Detta gäller bruks, lydnad och rallylydnad, i de lägsta klasserna där koppel används. I de högre klasserna är det följa lös vid förarens sida som gäller.


Varför syns då inte användandet av koppel"ryck/snärt", stramt koppel osv i bedömningen på utställningar?

Jag tycker att det är tråkigt och ledsamt att se hundar föras fram i så kort koppel att de knappt kan vrida på huvudet och framtassarna når knappt ner i marken på vissa raser :(

Är utställningsporten så ljusår långt efter den andra hundträningen som bygger på frivillighet och positiv förstärkning??
Vore fantastiskt trevligt att nångång få höra domaren i ringen berätta för de deltagande att han håller inne ck/cert för att ägaren använt kopplet för mycket ;)
Kanske skulle hundarna fr.o.m Öppen eller Championklass visas lösa?   (redan i de lägsta klasseran i lydn och bruks ska ju hundarna kunna ligga ett visst antal minuter lösa bredvid andra hundar medan föraren står en bit bort)

Varför kan inte utställningshundar läras (på frivillig basis) att ställa upp sej rätt själva, när ex ställande under gång är ett moment i lägsta lydn och bruks klasserna?


Hoppas jag väckt nån tanke hos någon =) 
Och OM jag framöver skaffar mej en hund att ställa ut så ska jag banne mej visa att det funkar mycket bra att lära in både att stå snyggt och att visa sej i rörelse på samma sätt som jag nu tränar Veto = mycket shejp, mestadels lös, bara skojlek och bara mjukt!!


 





Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards