Alla inlägg under april 2012

Av Anna - 27 april 2012 18:31

Av Anna - 23 april 2012 09:21

 

Åh va jag är glad att jag anmälde mej till helgkursen med Heléne Lindström och Sofia Edlind som va denna helgen =)

Vilka dagar!!

Så superbra på alla sätt och vis, bra träning, bra teoripass, härliga öppna och GLADA människor, bra upplägg på hela helgen och så två fantastiska instruktörer och gjorde allt för att vi skulle få med oss så mycket som möljigt hem.

På teoripassen pratade vi bl.a om grundfärdigheter för lydnadshunden, tävlings kontra vardagslydnad, attityd, känsla, träningstrappa, detaljer, kedjor, störningar och så ett helt entimmespass fritt följ i teorin =)


I den praktiska delen hade vi fria händer att ta upp det vi ville själva, vi fick egentid med både Heléne och Sofia. Två korta praktiska pass va dock givna, ett med ingångar på plan och ett med ff, först torrgång och sen direkt med hund.

På våran "egen tid" fokuserade jag på lf/ff eller eg följaövningar, lite fjärrfunderingar och ingångar till sidan, fick många bra tips och idéer som jag kommer jobba vidare på.

Bla tänka på att fakstiskt lägga över lite ansvar på Veto att själv hitta rätt position där det lönar sej för honom att vara.
En annan suverän sak med denna helgen va att vi alla tre som tränar ihop var med på kursen, jättelyxigt, för nu har vi alla hört tipsen som de andra fick och kan hjälpa till med den framtida träningen.

Maria filmade oxå stor del av träningen, suveränt att kunna titta på när minnet sviktar ;)


SÅ summa summarum, detta är en helg (både träningen och allt det sociala runtomkring) som fått min må-bra-känsla att klättra många många pinnhål uppåt. =)


I'm feeling great I'm feeling awesome, är en rad som stämmer så bra på mitt ego just nu =) puss på er alla som är "skyldiga" till det ;)   



Av Anna - 16 april 2012 09:18

Den senaste veckan har träningen legat lite på is :) vi har bara promenerat, myst och rehabat.


Så i  fredags träffades Maria/Figo, Maria/Loppis och jag/Veto på Motala klubben, sin vana trogen vräkte regnet ner när vi träffas. Men wtf, väder och kläder ni vet ;)

Träningen gick rätt uselt för mej MEN med detta gänget spelar det liksom ingen roll, man får positiva ord och pepping och ganska go känsla ändå. Exakt så som det ska va i ett bra träningsgäng!! Att vi dessutom har galet kul och samma sjuka humor gör ju det hela bara ännu bättre liksom :) Love yaa ;)


I lördags agerade jag skrivare på VBK's lägre/högre spårtävling. Fina prestationer av klubbkompisar och kanonväder gjorde dagen supergo :) Passade oxå på att träna lite efteråt och det gick då helt ok :)


Söndagen tillbringades på Motalaklubben där det va fixardag på klubbområdet (och eftersom jag är medlem även där och jag tränar en del där ville jag gärna dra mitt strå till stacken) om lördagen bjöd på fint väder så va söndagen helt fantastiskt fin.


Tränade förståss ;) lite här oxå OCH fyyyyy faaaaaan så bra det kändes, vi va ett och teamkänslan satt i hela passet.  
What a feeling när man anar kroppskontakten vänsterknä/högerbog hela tiden i lf/ff, lyckligt leende på läpparna och liten tår i ögonvrån blir det ganska lätt då  

JA jag är en riktig känslomänniska när det gäller min Guldgrabb OCH det bjuder jag gärna på numera =)

Att vi faktiskt är lite på G efter vårt helvete betyder SÅ mycket för mej.................

Av Anna - 9 april 2012 18:55

   

Så har påskhelgen 2012 passerat, den har innehållit massor med mat, godis, goa vänner och sist men verkligen inte minst (snarare mest ;) ) HUND =)

I år liksom förra året kom det hit några goa ur kennel Tonedo's Klan ;), så mycket tid har av förklarliga skäl tillbringats med dem på klubben och i fårhagen. Supertrevligt!!


 

Så här såg det ut är i lördags morse då det var dags att åka till Motala BK's lydnadstävling för att hejja fram Kennelmorsan Lena&Vic och Öivind&Luce.

Dagen slutade bra för kennelT, ett förstapris i Lydnkl 1 och ett i Eliten där det oxå blev klassvinst, Hejja Norge ;)


 

Idag har jag Maria och Maria (och våra dogar förstås) tränat ett pass på Motala BK i regn och blåst, men det äckliga vädret märkte vi av först då vi tränat klart. Bra träningsfokus!! *guldstjärna*

En kanonträning för oss alla tre, vi körde igenom en i taget efter en liten stunds genomgång av vad vi ville träna och vad vi ville ha för hjälp av de andra två.

Jag själv valde

- ingång på plan, litet kort platsligg, tandv.träning - ut till externbelöning

- ingång på plan och litet lf och följalek med en nonsenskommenderande "störande person" relativt nära ;)

Sen blev jag sugen på att se hur mycket "rutanträning" som satt kvar, ställde mej nära rutan och komenderade och guldgrabben hade nästan helt rätt tänk direkt (va bara tvungen att kolla av närmsta konen), och stannade direkt på mitt "stå" och stod som en stenstaty :)

SÅ impad jag blev, rutan gjorde han senast den 30 okt förra året =)



Av Anna - 2 april 2012 12:05

 

.................ja det är den stora frågan just nu ;) Kortet ovanför är från dagens promenad, riktigt vårlikt, men ack så kallt i luften och helgen har varit riktigt blåsig och kylig, snö"storm" i lördags.


Ett par minuter innan kortet ovan togs så fick vi upp en liten harpalt ett par meter framför oss.

Blev då djupt impad av mina fyrbenta, Veto satte sej blixtsnabbt, gick sen upp på bakbenen för att se bättre men satte sej strax igen tungt på rumpan. Pyton skuttade efter ca 2m, stannade på mitt låga "appapp", vände på huvet, tittade mej i ögonen och kom sen farande och satte sej framför mej och väntade på godis :)

YES!! där satt den, all viltträning har gett resultat =)


I lördags va det lydnadstävling på klubben och jag va där och frös och tittade.

Passade oxå på att träna lite med Veto och det gick riktigt bra, fokuserade bra på min uppgift och då får jag blixtsnabbt gensvar av Veto, vi börjar få till längre och längre stunder av full koncentration, trots att överskottsenergin pyser ut lite här och där på grabben =) och han är hela tiden glad och överlycklig och försöker verkligen göra det jag vill. 

Lekte rätt mycket följa-matte, både framlänges och baklänges, varvade lugna-"snabba"(för oss) belöningar och det köper han rakt av, hade sen en shapingstund med öppen-stängd hand och det är fantastiskt kul att se hur "klickerklok" han är.



Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards