Alla inlägg under januari 2011

Av Anna - 29 januari 2011 21:05

Lördagkväll klockan är 21 och jag har precis kommit in från lagårn   , jaja så är livet på landet ibland.

Känner mej lite "down" idag så bloggen blir inte så värst utförlig, men jag tänkte iaf lägga in film från i torsdags kväll när vi tränade i tjejgänget.

Tränade oxå lite positioner och ingångar igår kväll i köket, för han har en tendens att hamna aningen långt fram i halterna och hamnar då snett om man gör ett ligg där. Köksträningen gick bra och vi passade oxå på att göra många vänstersvängar, för det är svårt tycker jag, både att få med mina egna fötter och Vetos bakben på ett bra sätt. Men träning ger färdighet hoppas och tror jag.

Gänget ska köra på onsdag kväll igen och troligen kör en av tjejerna och jag ett extra pass på måndag em.

Hundträning är KUL !! och har men sen kanonträningskompisar runt omkring sej så är ju lycken total    





Av Anna - 27 januari 2011 10:22

  

Det var underbar vinterväder igår och ser ut att bli lika fint hela dagen idag oxå. Idag har vi dock kallare, det va -11 när jag gick ut vid kvart i sex i morse men har nu stigit till -6.

Fotade lite igår på eftermiddagen. Veto var full av energi och fick springa av sej det värsta lös litegrann i några minuter, annars är det koppel på som gäller på promenaderna, det vore väl f*n om jag inte ska få bort haltandet helt och hållet snart.

  


Ikväll ska "tjejgänget" träffas  och träna, det känns så bra, vi har himla skoj ihop, och snart börjar vi samma kurs alla tre. Eller rättare sagt vi har anmält till flera kurser ihop under våren.

Perfekt för då ska vi träna ihop nån dag i veckan mellan kurstillfällena.

Ujujuj, vi kommer bli farliga sen, så se upp alla :)


Träningssugen blick   

  


Måste oxå passa på att gratulera en medlem i "Tonedo's klanen" och dessutom en mycket god vän, nämligen Öivind som i dagarna blivit uttagen att ingå i norska landslagstruppen med sin hund Kimmie. Nu gäller det för dem att vara på topp under resterande uttagstävlingar så att de får representera Norge på lydnads VM i Paris i sommar.

Tummarna hålls stenhårt för er Öivind, det vet du :) och jag är så tacksam för dina tips och hjälp med träningen av Veto :)


  

Inga små gosepussar som gäller med den här killen, tungkyssar är bara förnamnet    

Av Anna - 25 januari 2011 21:23

....................dag idag   

Har planerat om Veto's träning i huvudet nu, ska bara ha ner det i kalendern oxå. Det får bli mycket stadga, lite fotpositioner, starter och gripövningar.

Idag på morgonen blev det ett rejält genombrott i ladugårdsjobbet för honom. Vi har just nu sex stycken småkalvar som går lösa i ladugården hos sina mammor, dessa brukar jag passa på att öva lite fösning på.

Idag satte jag Veto bakom kalvarna, gick själv framför dem och öppnade en port ut till höladan och sa sen "Varsågod, sakta" till Veto och han jobbade ut dem i ladan sakta och lugnt och med full fokus. Så kul att se att han numera vågar jobba lite själv på motsatt sida om djuren mot mej. Detta är oxå kanon inför framtiden, dessa djur blir vana att flytta undan för hund redan från barndomen ;)

På eftermiddagen när jag skulle ta in hästen kom hon travande mot oss och Veto blev naturligtvis genast på G och ville iväg och valla, ropade då stanna och sen ligg, och lillskiten stannade fint ca 20 m ifrån mej och la sej ner med full koncentration på hästen, OCH han låg kvar tills han fick frikommando. Så gött när sånt här funkar i vardagen, det blir ju så mycket lättare att ha med hundarna jämt då.

Tränade lite position, ingångar och starter i trädgården och det gick helt ok, han är otroligt taggad lillgubben, det märks så väl att medicinen börjat fungera. Körde sen lite ståstadga med omvänt lockande inne och det är han verkligen skitduktig på, han står/ligger/sitter helt stilla och väntar på godisarna när handen är öppen.

Får nog bli ett litet pass inne till innan läggdags, det är ju så himla kul att träna hundar som vill   

  


Av Anna - 24 januari 2011 23:23

  

Denna skitdag började egentligen redan igår kväll, jag var ett sällsynt dåligt humör...............och inte vaknade jag på ett bättre   

Gick ut och drog igång med jobbet och det startade förvanansvärt bra. Men sen skulle jag byta in en ko (vi har en mjölkande för mycket just nu), först skulle hon försöka hoppa upp på mej och sen när hon kom in på sin plats hoppade hon upp på kossan bredvid....................och knäckte mjölkledningen. Som ju är i glas. Ååååååå så jag svor. Som tur är så finns det reservdelar hemma till sånt här, men det blev iaf ca en timmes ofrivilligt uppehåll mitt i mjölkningen.


Ringde sen till vet. Åsa ang Vetos haltande, hon trodde säkert att det var ett benhinneåterfall, så nu äter han medicin igen, och ska ta det lite lugnare. Hoppas verkligen vi får bukt med skiten nu.

Känns så surt med sjuk hund nu när vi äntligen kommit igång med braig träning. Huvudsaken är ju iofs att Veto blir smärtfri, men jag vet ju oxå hur mycket han uppsklattar att få busa runt OCH att få träna, han kommer redan nu och tigger träning.


Kl 11 satt jag i frisörstolen hos goa Johanna och blev ompysslad en stund, det kändes så lyxigt. Väl "hemma i stan" svängde jag förbi Morrhåret och fick där kaffe och trevlig pratstund med Marika, A-C och Eva.

Eftermiddagsmjölkningen har gått utan några större fadäser men humöret har inte riktig orkat över startnivån som jag hade i morse på hela dan.........................

  



Kent – Utan dina andetag





Av Anna - 23 januari 2011 12:14

  

Morgonens himmel. 

Vet inte riktigt varför, men himlens olika skiftningar gör NÅGOT med mej, jag blir helt enkelt påverkad, så har det inte varit förr.


Fotade mina fina killar en dag ni i veckan när det var rena rama vårkänningen ute. Snön har krymt betydligt och faktiskt har jag en liten gräsplätt att träna lite lydnad på. Det känns hoppfullt ;)

    

Känner mej otroligt inspirerad och glad av  Vetoträningen just nu, han är så himla kul att träna med, klickerklok och lättlärd, en riktig pärla.

All peppning och support jag får av er "därute" är förståss oxå en stark bidragande orsak till att det är så kul.

På torsdag kväll är det dags för vår lilla träningsgrupp igen, kanske hyr jag "hallen" en timme själv innan dess.


Nu ett foto från igår kväll............................som sagt himlen.....................

  


"Hur kan tiden gå så olika fort beroende på vad man ska göra/vad man väntar på ?"   




Av Anna - 19 januari 2011 13:22

.................är det minsta man kan kalla mitt tillstånd efter träningen igår kväll, det gick så jäkla bra.

Jag kunde inte koppla av nog för att somna förrän vid halv två tiden, och då va filmen upplagd och klar på youtube oxå :)

Min uppgjorda plan för kvällen var bara att leka rejält med Veto och att sen kunna få honom att utföra nån sorts jobb skapligt koncentrerat. Jag ville testa HUR mycket det går att "dra upp" honom utan att det går över i negativ stress som sen blir svår att bryta/hantera. Känns som om vi tog ett jättekliv framåt i vår träning igår kväll. 


  

Av Anna - 18 januari 2011 10:40

Hmm alltså, sen jag köpte Veto vet jag inte riktigt hur gammal jag är längre    

Hjärnan har varit tvungen att bli måååååånga år yngre och snabbare men har  oxå vissa dagar kännts mångamånga år äldre och mera använd.

Allt som oftast inser jag dock att jag bara står och ler lite fånigt förälskat åt gosingen upptåg, han förgyller verkligen dagarna för mej.

T.o.m "Bekväma lite lata Pyton" har blivit en mera fartig hund allt som oftast i Veto's sällskap. De stortrivs  med varandra vare sej det gäller bus, promenader eller att sova nära. Så mysigt för Pyton som under sina första fem år bara "fått stryk" när han velat ha lite närkontakt med gamle Fiasko.

Ikväll är det träning tillsammans med de andra tjejerna igen, ska bli så himla kul. Känner mej otroligt peppad att testa på lite nya tankar som jag fått till mej från olika håll. Tack   

Här är liten film på två killar (det finns ett par till som jag inte tänker nämna här   )  som betyder SÅ mycket för mej, vad gjorde jag utan dom ??   


Av Anna - 14 januari 2011 15:28

Det blir en lite kort blogg idag, men med en liten filmsnutt från i tisdags när Eva, Marika och jag tränade. Fokus för kvällen låg på ingångar, poition vid starter och test av apporteringsövning på "bortaplan".


Efter genomgång av filmen med "min pt" så vet jag hur jag ska gå vidare   


Igår kväll var vi med om nåt skoj. Dottern och damlaget spelade seriematch mot Norrköping i VM.hallen, det var lite genrep för arrangörerna med inmarsch, nationalsånger(lagen fick "leka" Norge och Island) och hela grejen.

Skitskoj att få vara med om för oss på läktaren och en upplevelse för tjejerna att få spela i stoooooor hall på riktigt vm-golv. Matchen slutade med fyramålsseger för "våra tjejer" och jublet visste inga gränser eftersom motståndarna just nu är serieledare.

   till er alla   


Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards