Direktlänk till inlägg 27 november 2014

Det är bra..........

Av Anna - 27 november 2014 14:02

.......för hjärnan att göra jobb som kroppen kan med muskelminnet :) Den har lix fritt spelrum då ;)
Idag funderade jag på hur mina hundars träningsbarhet ändrats/ökats i takt med vår löpträning.
Man hör ju hela tiden hur viktig den fysiska konditionen är för att den psykiska kapaciteten ska komma till sin rätt.
Och nuuuu har jag verkligen sett det med egna ögon.
Båda grabbarnas hjärnkapacitet både vad gäller koncentration och uthållighet har ökat markant i takt med att vår fysträning trappats upp. Och då kör jag ändå inga mastodontpass utan typ löpning 3x5km/veckan och minst en och en halvtimmes promenad/pw varje dag.
Men det är iaf en fröjd att träna hundar som orkar både kroppsligt och mentalt i princip hur länge som helst.

Osökt spann ju då min hjärna vidare på att jämföra hundar med oss människor och då framför allt barn och ungdomar (folk blir ju så förbannade av såna tankar ;) )
Det kanske inte är en slump att betygen i skolan sjunker i ung. samma takt som idtottsföreningarna har färre aktiva barn/ungdomar, det kanske inte är en slump att våra idrottsklasser/idrottsgymnasier ofta har högre medelbetyg än genomsnittet. Det kanske inte bara beror på vinnarskalle..........

 
 
Cissi

Cissi

27 november 2014 21:33

Så bra skrivet!!! Och jag gillar din vidareutveckling med tankarna om varför betygen sjunker, tror det ligger väldigt mycket i det!
Tummen upp för dig och dina fina grabbar :-)

http://www.tripora.se

Anna

30 mars 2015 10:02

Tack Cissi :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards