Direktlänk till inlägg 14 september 2011

Bra känsla :)

Av Anna - 14 september 2011 11:02

   Flera dagar med bra träningskänsla gör gott i hela kroppen :)


Kursen i måndagskväll var en jättetrevlig upplevelse. Allt kändes bra från början till slut.

Jag va på bra humör, Veto lagom på och riktigt bra fokuserad, de andra kursarna verkade oxå trivas.

Med såna förutstättningar är det ju svårt att få till nåt annat än kanonträning. Eftersom vi va få (bara fem) fick vi oxå en hel del egentid med Anders och sånt är ju himla värdefullt, bolla lite problem, tankar och idéeer på lösningar är ju minst lika viktigt som den praktiska biten.


På tisdagsmorgonen hade jag tid på Valla Djurklinik, dels hos veterinären Helene men oxå hos Pia i bassängen ;)

Helene kände igenom Veto noggrant och tyckte att han va kanonfint musklad och helt symmetrisk i kroppen, hon provocerade lederna ganska hårt med tryck och det gick åt lite kraft för att få honom att reagera. Så hon tror inte att hans haltande beror på nåt i leden. '

Men planen framöver är att OM han blir halt (på höger) så här igen mer än två ggr till så kommer hon att vilja röntga för säkerhets skull. Känns bra att nu iaf ha en plan.

Så va det då dags för min uppkörning för "Simkörkort" och jag skötte mej tydligen bra för jag blev godkänd och kan numera boka bassängen själv för friskvårdssim på kvällar och helger :) 

Så himla bra träning nu framöver när vädret ju inte är superkul varje dag.

Och Veto är verkligen lycklig och som en helt annan hund i vattnet nu när han får vara lite mera självständig.

En stund simmade han oxå helt lös utan lina och söker sej självmant till rampen med jämna mellanrum för lite andhämtning och vila, och så tar han satts och slänger sej rakt ut med ett jätteplask.

Och det går t.o.m numera att gosa med honom när han vilar på rampen och han lyssnar när man pratar med honom, och huggandet är numera rätt minimalt.

Blir alldeles varm ståpälsig av denna förvandling.


Igår kväll va det träningstävlingsdags på The Club. Såg ut som om jag skulle få hoppa detta då jobbet drog ut alldeles på tiden.

Men med goa klubbkompisar som tänkte på mej så kördes ettan sist och platsligget allra sist så jag hann ut och hann vara med *puss på er*

Uppladdningen blev sisådär, när jag klev ur bilen så var startnummer tre igång och jag hade nr fem. Insåg då att det va dags att tat tag i situatione och göra det bästa av det hela. Gick upp på övre plan och bara umgicks med Veto, lite kontaktövninga, ett läggande. lite baklängesmarsch och sen va det vår tur att gå in på plan.

Hade verkligen bestämt mej för att gör detta för Veto, allt skulle göras för att hjälpa honom, alltså användes det tex väldigt många dkn.

Men wtf träning ÄR träning och ska utnyttjas som det till max!!

Vi hade en go och fin Teamkänsla på plan och jag är supernöjd över vår insatts, det va tex första gången någonsin vi körde en hel etta i ett svep.

Platsligget sist då, Veto gjorde världens snyggaste inkallning :) från ligg och kom direkt till mej och satte sej efter ca halva tiden.

Vet inte om han tolkade nåt hos mej som signal eller vad. Vädret va oxå ett kapitel för sej, full storm och eftersom Veto är lite spökig just nu kan ju det oxå spelat in att det va läskigat att ligga ensam i halvmörker med vinden vinande runt öronen.

Så 130,5p med nolla på platsen skrapade vi hop, nåt jag tycker är helt och hållet godkänt efter våra förutsättningar.

Fick en himla massa bra indata (som "någon" skulle sagt ;) ) och jag vet oxå nu att mina tankar om var fokus bör läggas stämmer helt och hållet. DET är värdefullt för vår framtida träning :)

 



 
 
Ingen bild

Maria

14 september 2011 11:58

Ja i måndags var det en trevlig omgån det tycker jag med. Lika trevligt efteråt vid våran fickastund som är minst lika viktig med hundsnack och annat. Kul att ni hittade varandra så bra på planen i går på träningstävlingen.. Det är av stor nytta i framtiden. Lycka till!

 
Ingen bild

Inga-Maj

14 september 2011 12:19

Det viktigaste är att det går framåt, inte fokusera på tiden. Men förstår, efter Eran erfarenhet, att man vill ha bråttom.. Men mkt BRA GJORT, med tanke på Er sammantagna korta träningstid tillsammans:)

Förstår din känsla vid badandet. Det är så underbart att se dem lyckliga <3 Du ska se att med tid nog, så smäller det bara till, o blir livsfarliga därute på tävlingsbanan:)

 
Ingen bild

Inga-Maj

14 september 2011 12:28

Glömde: Beträffande en del bc, så är de mkt svårundersökta pga att smärtgränsen är mkt hög el lättare sagt att de inte visar lika tydligt som andra hundar gör. Ibland får man koncentrera sig mest på deras ögon o mimspel för att få bästa info.. Den här rasen är inte purlätt att undersöka, efter egen erfarenhet..

 
Cissi

Cissi

14 september 2011 15:18

Ja visst blir man varm i hjärtat när man ser vilken utveckling våra hundar genomgår <3
Håller tummarna hårt för att det inte ska bli något mer haltande nu!!!

Guld värt med sådana bra träningskompisar!

http://www.tripora.se

 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

14 september 2011 18:01

Härligt att träningsglädjen är på högsta nivå och att Veto samt mattes "jobb" med rehaben fick högsta betyg hos veterinären:) ... och ja... nu tror jag att jag är på rätt spår med Maya:) Skam den som ger sig;) Kram från oss

http://www.starsweepers.se

 
Ingen bild

Asta

15 september 2011 06:43

Go känsla är skön känsla:) Härligt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards