Direktlänk till inlägg 22 maj 2011

Kurs och ägg :)

Av Anna - 22 maj 2011 16:52

Idag kom då äntligen dagen jag sett fram emot så himla mycket och länge.

Kursstart i "Tävlingslydnad DeLuxe" med perfektaste upplägget :)

Gång 1: 22 maj, gång 2: 5 juni, gång 3: 10 juli och gång 4: 24 juli.

Så alltså kommer vi att kunna var med mer och mer :) och mot slutet förhoppningsvis helt :)


Idag på teorin pratade vi om vikten att ha bra och fungerande frikommando, uppmuntringsord, belöningsord och fokussignal.

Bra att väcka upp träningstänket med funderingar och diskussioner runt detta.

Sen fick vi "visa upp" frikommando som vi använder, jag själv har ordet "slut", och idag körde jag sitt och ligg.

Veto va med på noterna, lite okoncentrerad och lite för pigg, men han jobbade på bra och det fungerade helt ok efter våra förutsättningar.

Efter fikapausen fick vi välja ett eget "moment" att visa upp för de andra, jag valde ingångar och att kunna hålla mattefokus i det sittet. 

Fick lite "bannor" av fröken att jag kör lite för många repetitioner för att Veto ska orka hålla fokus uppe, tog då en lite strospaus och gjorde ett par ingångar till och se då gick det kanon igen. Bra med extraögon som kollar av en så man inte blir slarvig :)


Under den första praktiska stunden hade jag ett vidrigt ögonblick.

Veto lyckades dra huvet ur halsbandet när de andra deltagarna hade lekstund bredvid och ni kan ju tänka er hur gärna Veto ville vara med.

Idag såg jag att han verkligen förstår vad ett "stanna" betyder, och det va inget tyst och lugnt stanna som kom över mina läppar, det var ett skrik i panik, han såg en aning undrande ut, lille killen.

Men fy fan va många tankar som hinner gå igång i ens hjärna när sånt här händer, nu hände ju eg. inget farligt, han hann ta ett litet "skutt" ifrån mej, men jag hann se omoperation och omstart av allt rehabjobb.

Behöver jag tala om att tårarna sprutade av lättnad på mej när jag äntligen fått på honom halsbandet igen.   


På vägen hem åkte jag till goda vännen Helene och hämtade avelsägg och så vidare till Johan och Linda och hämtade ägg där oxå.

Så nu är kläckaren igång med nio st Dvärg Sussex ägg från Dan..... *hosthost* Småland ;) och elva stycken Dvärg Italienare från grannen. Så om tre veckor hoppas jag på små dunbollar :)


 
 
Ingen bild

peggy

22 maj 2011 18:00

Så härligt för er att gå kurs igen!
Spännande med de små gulingarna som är på G.
Hoppas det blir lite ägg av de äldre hönorna till kennellägret som vi kan köpa! Gott!

 
Ingen bild

Cissi

22 maj 2011 18:41

Härligt att ni är igång igen :-)
Skönt att stanna-kommandot fungerar så bra <3
Lycka till med kläckningen, ser fram emot bilder!

 
Marketta

Marketta

22 maj 2011 23:51

Kul med kurs. Det är ju så lätt hänt att man håller på för mycket. Som tex agilityträning, man skall egentligen inte träna mer än vad det tar och springa ett lopp, alltså ca 40-50 sek. Men vem kan sluta då när det är nåt man försöker träna in.

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards