Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

Låååångsummering

Av Anna - 24 februari 2012 10:25

Ja inte så att dagens inlägg kommer bli så långt, men jag kommer försöker summera många dar.


Livet i stort rullar på, bygget går framåt, lite inredning är uppsatt och väggar och tak är nästan helt på plats.


Pyton blev en helt ny hund iom att Fiasko dog, nog för att jag visste att Fiasko va Kung i huset, men att Pyton va så hårt hållen såg jag nog inte riktigt medan det pågick.

Så numera bor det en 28kg tung, 6,5årig valp i huset.

Han leker med grejer både inne och ute, har alltid glimten i ögat på våra promenader, gör tjurrusningar och stämplar mej allt som oftast med framtassarna rakt i magen =) När vi nu leker träning går det mesta ofta väldigt fort, ibland himla rätt men oxå ofta görfel =) *älskart* och hela tiden med colliebusblicken i de plirande ögonen, ni som upplevt den vet precis vad jag menar ;)

Vetos träning går oxå framåt, men börjar kännas ganska tjatig nu eftersom det blir väldigt lika övningar hela tiden (stadga, position, osv).

Måste sätta mej ner och ta en ordentlig funderare på hur göra den kuligare, inte för att jag tror det spelar nån roll för Veto för han tröttnar sällan på nåt, han går tvärtom in för uppgifterna mer och mer för varje rep.

Men JAG känner mej tråkig...............

Har lite smått börjat tänka igenom vad för momentrutiner jag vill ha, har börjat träna lite sådana på gruppmomenten och det är en bra utmaning för oss.

Har oxå testat lite nytt tänk i stadgeövningarna, vill att han ska känna det som görhäftigt och duktigt att vara blickstilla med alla kroppsdelar, försöker peppa honom med blickar och andra smågester när han är superduperBRA!! Man ser i hans blick att han verkligen känner sej som superhunden VETO då =)
Har iofs börjat lite smått med höger-vänster dirrigering i köket, men jag skulle behöva mera plats för att kunna göra exakt som jag vill, men kopplet ska var på ett tag till ute så.......................


Va på återbesök hos veterinären Helene i tisdags och allt såg bra ut, han är helt symmetriskt i kroppen och MYCKET välmusklad, "han är verkligen inte som en bc i kroppen, vilket muskelpaket" va Helenes berömmande ord. Passade på att väga honom oxå, 22,9 stannade siffrorna på.

Vi diskuterade omröntgen fram och tillbaka, för och nackdelar, Helene är förstås nyfiken på hur det ser ut, och jag oxå med lite blandade känslor.

Ser det bra ut vill jag naturligtvis veta det, vore ju görskönt mental. Men ser det inte så bra ut vet i tusan, men som Helene sa, då vet man om det, kör på och kan anpassa sin träning, uppvärmning osv. Och då behöver man ju inte köra de mest påfrestande momenten mer än nödvändigt. Och ny operation blir det inte hur eller hur.

Planeringen framåt nu är att plocka bort mediciner och köra på som nu sakta men säkert och gärna simma en gång  veckan. Och så ev omröntgen om nån månad.

Han fick oxå penicilinsalva till ett trögläkt utslag på ena örat och Stronghold (Pyton oxå) för säkerhets skull, eftersom örat påminde litegrann om rävskabbssymtom, men nästan helt utan klåda och görlokalt på bara en öronlapp. Annars är det helt enkelt ett våtutslag som fått litet bakterieangrepp, men känns naturligtvis skönt att kunna utesluta rävskabb oxå.


Nu ska jag ut och träna på läxan till söndagens Mentalträningskurs : Trestegsvisualisering!!     Dä' ni ;)


.................oj, det blev visst rätt långt iaf dagens lnlägg   


 



 
 
peggy Mys & gaia

peggy Mys & gaia

24 februari 2012 11:47

Ja, konstigt det där vad en enda individ kan påverka flocken både på gott och ont! Förstår dina tankar runt röntgen men hur det än är är det bättre att veta annars kommer tanken gnaga i huvudet och det kan påverka dig i ditt hundtränande (tror jag)
Håller alla tummar så klart!

http://peggan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Inga-Maj

24 februari 2012 12:52

Det känns ju mest naturligt att göra en röntgen efter en sådan här historia (om det nu inte handlar om pengar förstås). Ingen billig historia kan jag tänka mig :( Härligt att han är så pass musklad fast han varit förpassad till stillhet. Koppelträning är intet att försaka. Det är han ju ett levande bevis på :)

 
AK

AK

24 februari 2012 15:40

Bacillen blommade upp när kraxet flyttade...det kändes underligt skönt. Nu har han ju dock fått en ny terrorist :D
Jag hade nog inte kunnat låta bli att röntga, hade velat veta. Men jag förstår din tveksamhet.

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Lena

24 februari 2012 23:55

nu blir jag förvånad...sa hon verkligen inte som en BC i kroppen? Få hundar är väl så välmusklade (förutsatt att dom får jobba) som BC!! Ja egentligen är det väl lika bra att röntga så vet du ju....hoppas det blir bra efter all lååång rehab

 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

25 februari 2012 10:57

Härligt att Pyton njuter av livet!!! :-) Förstår att det blir lite trist med samma övningar, smart att tänka vidare & inte bli allt för förutsägbar i belöningarna... Våra BC lär sig fort ;-) Det där med röntgen är självklart upp till dig, tycker det iallafall är klokt att ta det lugnt & successivt öka med träning. Har du lagt ner så mkt jobb så är det lika bra att jobba på den linjen fullt ut! Kram från oss

http://www.starsweepers.se

 
Cissi

Cissi

25 februari 2012 19:57

Både härligt och sorgligt att Pyton nu lever upp - ja du förstår hur jag menar....
Ja definitivt vet jag vad du menar med den blicken, Trissan hade den ofta <3

Skönt att Vetos läkning går framåt och personligen skulle jag inte kunna låta bli att rönga, vill ju alltid veta.

Stort lycka till med allt <3

http://www.tripora.se

 
Heléne & grabbarna

Heléne & grabbarna

4 mars 2012 08:20

Jag skulle nog också röntga...tror jag...
Väldigt skönt att allt verkar gå åt rätt håll i alla fall. Tänkte på Dittes backa övning som hon gör med Timjan på filmen, vore det en bra övning för V måntro?
Kram

http://www.high5hundkurser.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards